Asiakaslähtöinen ympäristövastuullisuus viittaa yritysten hiilikädenjälkeen eli sen palvelujen ja...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Kuka kehittäisi kehittämistä?
Vauhti kiihtyy kiihtymistään teknologian myötä myös tiedonkulussa ja tiedon määrässä....
3
Palveluliiketoiminnan disruptio
Viime vuosina muutos kohti yhteiskunnan palvelullistamista on ollut hurjaa. Olemme jo vuosia...
2
24/7-yhteiskunta haastaa vähittäiskauppaa innovoimaan asiakaslähtöisemmin
Kaupungistumisen megatrendin myötä yhteiskunnan 24/7-trendi on korostunut viime vuosina. Trendin korostuminen johtuu useista tekijöistä. Näitä ovat mm. digitalisaatio ja teknologian nopea kehitys. Internet, älypuhelimet ja verkkokauppa ovat tehneet sen, että ihmiset voivat olla yhteydessä toisiinsa ja käyttää palveluja milloin tahansa ja mistä tahansa.
Kuluttajat odottavat yhä enemmän joustavuutta ja mukavuutta palvelujen ja tuotteiden saatavuudessa. Vastatakseen näihin odotuksiin, ovat yritykset alkaneet tarjota palvelujaan ja tuotteitaan ympärivuorokautisesti. Globaali talous toimii ympäri vuorokauden, ja yritykset haluavat ylläpitää jatkuvaa yhteyttä asiakkaisiin, kumppaneihin ja toimittajiin eri aikavyöhykkeillä. Samaan aikaan etätyön yleistyminen ja tarve joustaville työaikojen ja työpaikan järjestelyille ovat osaltaan edistäneet 24/7-yhteiskunnan kehittymistä. Lisäksi palveluiden tarjoaminen 24/7 asiakkaille voi toimia erottautumistekijänä kilpailluilla markkinoilla.
Yhteiskunnan 24/7-trendi vaikuttaa lähes jokaiseen toimialaan
24/7-yhteiskunnan kehittyminen on nähtävissä eri aloilla. Verkkokauppa on yksi merkittävimmistä 24/7-yhteiskunnan ilmentymistä. Asiakkailla on mahdollisuus tehdä ostoksia milloin tahansa, ja monille verkkokaupoille on tullut normaaliksi tarjota ympärivuorokautista asiakaspalvelua ja toimituksia. Ravintolat, apteekit, huoltoasemat ja monet muut palvelualat tarjoavat yhä useammin palvelujaan 24/7. Tämä vastaa kuluttajien kasvavaan tarpeeseen joustaville aukioloajoille.
Streaming-palvelut, verkkopelaaminen ja sosiaalinen media ovat saatavilla ympäri vuorokauden ja nämä ovat osaltaan totuttaneet kuluttajat palveluiden jatkuvaan saatavuuteen. Monet viihde- ja teknologiayritykset ovat investoineet resurssejaan palveluiden ympärivuorokautiseen tarjontaan. Monet terveydenhuollon palvelut ovat saatavilla ympäri vuorokauden kiireellisten tilanteiden varalta. Lisäksi digitaaliset terveydenhuollon sovellukset ja palvelut ovat helpottaneet pääsyä terveydenhoitoon milloin tahansa. Logistiikkayritykset ja joukkoliikenne pyrkivät tarjoamaan palvelujaan ympäri vuorokauden, mikä mahdollistaa tavaroiden ja ihmisten liikkumisen joustavammin.
Asiakkaiden odotukset vähittäiskaupalle kasvavat
Kun tarkastellaan asiaa vähittäiskaupan näkökulmasta, ovat 24/7-toimitukset tulleet yhä tärkeämmiksi verkkokaupan kilpailueduksi, ja niiden suosio on kasvanut vuosien varrella.
Asiakaslähtöiset innovaatiot ovat tarjonneet mahdollisuuksia uusille palveluille, kuten:
Verkkokauppa.com selvitti oman datansa perusteella, mitä ihmiset ostavat yöaikaan. Yöllisistä ostoksista löytyi monipuolisesti tuotteita laidasta laitaan: televisioita, pelikonsoleita, legoja, urheilukelloja, kahvikoneita ja jopa sähkökitara. Arvokkaammista tuotteista on ostettu kesäöinä eniten kannettavia tietokoneita, PS5-pelikonsoleita ja puhelimia. Kallein yksittäinen ostos on ollut yli 2000 euron arvoinen Apple Mac -tietokone. Virvoitus- ja energiajuomat sekä makeiset ovat nekin käyneet hyvin kaupaksi. Toisinaan yölliset ostokset olivat selkeästi akuuttiin tarpeeseen tulleita, kuten helleyönä tilattu ilmastointilaite.
Vaikka 24/7-yhteiskunnan trendi tarjoaa monia etuja, kuten joustavuutta ja parempaa saatavuutta, se voi myös aiheuttaa haasteita. Tässä palveluiden kehittäminen kohtaa uudenlaiset vastuullisuuden vaatimukset. Vaikka kuluttajien odotukset palveluille kasvavat, on tunnistettava myös asiakkaiden halu maksaa ympärivuorokautisesta tuotteiden ja palveluiden saatavuudesta. Yritysten on punnittava kattaako ympärivuorokautisella palveluilla saatavat tulot tarvittavat investoinnit sekä kasvaneet kulut.
Mari Silvennoinen
Mari Silvennoinen on pitkän linjan digitaalisen myynnin ja asiakaskokemuksen kehittämisen ammattilainen. Hän toimii Verkkokauppa.com:lla myyntijohtajana, missä hän vastaa verkkokaupan kuluttajamyynnistä ja sen kehittämisestä. Mari on kiinnostunut tulevaisuuden trendien vaikutuksesta kuluttajakäyttäytymiseen erityisesti digimaailmassa ja siitä miten rakennetaan kognitiivisesti intuitiivisia ja toimivia asiakaspolkuja.