Monet pienet yritykset näkevät suuret yritykset ainoastaan kilpailijoinaan, mikä on usein totta,...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Minne menet, palvelumuotoilu?
Edelläkävijöiden kuukauden tutkimukseksi nostettiin Birgit Magerin kokoama julkaisu The Future of...
3
Tiede, vastuullisuus ja kannattava liiketoiminta
Me ihmiset olemme ajoittain varsin tietämättömiä siitä, mitä aivoissamme tapahtuu, mitä päätöksiä...
4
Kaupan arvoketjun megatrendit 2020-luvulla
NRF Big Show on kaupan arvoketjun vuosittainen suurtapahtuma, joka keräsi tällä kertaa 41 000 toimialan edelläkävijää 99 maasta yhteisöksi yhteisen kiinnostuksen kohteen äärelle New Yorkiin: Mikä on kuluttajien ja robotiikan ohjaama kaupan arvoketjun muutoksen suunta?
New Yorkin toimintaympäristö on mielenkiintoinen näköalapaikka arvoketjun nykyhetkeen ja samalla ikkuna tulevaisuuteen edelläkävijöiden viitoittamana. Saman päivän aikana kuulet vähittäiskaupan toimitusjohtajien näkemyksiä tulevaisuudesta, kokeilet toimialan edelläkävijöiden ja teknologiayhtiöiden innovaattoreiden uusimpia konsepteja saumattomasti viivähtäen virtuaalisessa todellisuudessa, digitaalisessa ympäristössä ja toimipaikan tulevaisuuden arjessa.
Päivän päätteeksi astut ulos Javits Conference Centeristä ja saavut 24 miljoonan kuluttajan toimintaympäristöön, jossa kuluttajien arkea kuvaavat nopeus, vaivattomuus ja kokemuksellisuus. Uusien palveluiden menestyksen kulmakivenä puolestaan toimivat inhimillisyys, luottamus, läpinäkyvyys ja merkitys kuluttajille. Toimintaympäristö on poikkeuksellinen kokeilunhalukkuudessa, mutta samanaikaisesti altis päättämään kokeilut jo 3 kuukauden aikana toimialan suurimmiltakin toimijoilta hyödyttöminä.
Tällä kertaa vierailin tapahtuman lisäksi Bronxissa, Queensissa, Harlemisssa, Williamsburgissa, Brooklynissä, Jersey Cityssä, Vauxhallissa ja tietenkin Manhattanilla tutustumassa uusiin mahdollisuuksiin kuluttajan arjessa. Puhutuimmat uudet konseptit rakentuvat inhimillisyyden ja digitaalisuuden yhdistämiseen.
Esimerkkinä ARTEC HOUSE, jossa virtuaalinen todellisuus kutsuu tutustumaan koneoppimiseen inhimillisyyden vuosikymmenellä otsikolla ”Machine Hallucination ”. Toisena uutena konseptina nostan esille B8TA NYC:in , joka mahdollistaa palveluna tuotteiden kokeilemisen ja palautteen keräämisen suoraan kuluttajilta ilman omaa toimitilaa osana Hudson Yards kauppakeskuksen ” Floor of Discovery ” aluetta.
Käynnissä oleva liiketoimintamallien muutos alustatalouden ohjaamana on erittäin mielenkiintoinen, sillä se yhdistää fyysisen, digitaalisen ja biomekaniikan maailman yhtenäiseksi saumattomaksi kokonaisuudeksi kuluttajan arjessa.
Kokonaisvaltaisesti erityistä huomiota saivat kolme megatrendiä:
Ilmiöinä toistuivat puolestaan seuraavat kolme johtavaa teemaa:
Edelläkävijät on valinneet investointien kohteeksi megatrendin ja teeman, jotka he ovat kiinnittäneet kehittämistyössä asiakkaan digitaalisen asiointiprosessin vaiheeseen, jossa kilpailuetua halutaan tuottaa, esimerkiksi palveluliiketoiminta ja inhimillinen kokemus toimipaikassa.
Katso koostevideo tapahtumasta ja lataa raportti luettavaksi kokonaisuudessaan.
Kai Virtanen
Kai Virtanen on toimintaympäristön muutoksen ja strategisen ennakoinnin edelläkävijä Suomessa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys tulevaisuuden ilmiöistä, asiakaskokemuksen kehittämisestä ja palveluliiketoiminnan johtamisesta erityisesti kaupan ja energian arvoketjuissa. Hän on toiminut asiakkaan äänenä, liiketoimintajohdon neuvonantajana ja mentorina eri rooleissa vuodesta 1998.