NRF Big Show on kaupan arvoketjun vuosittainen suurtapahtuma, joka keräsi tällä kertaa 41 000 toimialan edelläkävijää 99 maasta yhteisöksi yhteisen kiinnostuksen kohteen äärelle New Yorkiin: Mikä on kuluttajien ja robotiikan ohjaama kaupan arvoketjun muutoksen suunta?
New Yorkin toimintaympäristö on mielenkiintoinen näköalapaikka arvoketjun nykyhetkeen ja samalla ikkuna tulevaisuuteen edelläkävijöiden viitoittamana. Saman päivän aikana kuulet vähittäiskaupan toimitusjohtajien näkemyksiä tulevaisuudesta, kokeilet toimialan edelläkävijöiden ja teknologiayhtiöiden innovaattoreiden uusimpia konsepteja saumattomasti viivähtäen virtuaalisessa todellisuudessa, digitaalisessa ympäristössä ja toimipaikan tulevaisuuden arjessa.
Päivän päätteeksi astut ulos Javits Conference Centeristä ja saavut 24 miljoonan kuluttajan toimintaympäristöön, jossa kuluttajien arkea kuvaavat nopeus, vaivattomuus ja kokemuksellisuus. Uusien palveluiden menestyksen kulmakivenä puolestaan toimivat inhimillisyys, luottamus, läpinäkyvyys ja merkitys kuluttajille. Toimintaympäristö on poikkeuksellinen kokeilunhalukkuudessa, mutta samanaikaisesti altis päättämään kokeilut jo 3 kuukauden aikana toimialan suurimmiltakin toimijoilta hyödyttöminä.
Tällä kertaa vierailin tapahtuman lisäksi Bronxissa, Queensissa, Harlemisssa, Williamsburgissa, Brooklynissä, Jersey Cityssä, Vauxhallissa ja tietenkin Manhattanilla tutustumassa uusiin mahdollisuuksiin kuluttajan arjessa. Puhutuimmat uudet konseptit rakentuvat inhimillisyyden ja digitaalisuuden yhdistämiseen.
Esimerkkinä ARTEC HOUSE, jossa virtuaalinen todellisuus kutsuu tutustumaan koneoppimiseen inhimillisyyden vuosikymmenellä otsikolla ”Machine Hallucination ”. Toisena uutena konseptina nostan esille B8TA NYC:in , joka mahdollistaa palveluna tuotteiden kokeilemisen ja palautteen keräämisen suoraan kuluttajilta ilman omaa toimitilaa osana Hudson Yards kauppakeskuksen ” Floor of Discovery ” aluetta.
Käynnissä oleva liiketoimintamallien muutos alustatalouden ohjaamana on erittäin mielenkiintoinen, sillä se yhdistää fyysisen, digitaalisen ja biomekaniikan maailman yhtenäiseksi saumattomaksi kokonaisuudeksi kuluttajan arjessa.
Kokonaisvaltaisesti erityistä huomiota saivat kolme megatrendiä:
Ilmiöinä toistuivat puolestaan seuraavat kolme johtavaa teemaa:
Edelläkävijät on valinneet investointien kohteeksi megatrendin ja teeman, jotka he ovat kiinnittäneet kehittämistyössä asiakkaan digitaalisen asiointiprosessin vaiheeseen, jossa kilpailuetua halutaan tuottaa, esimerkiksi palveluliiketoiminta ja inhimillinen kokemus toimipaikassa.
Katso koostevideo tapahtumasta ja lataa raportti luettavaksi kokonaisuudessaan.