Tulevaisuutta on vaikea ennustaa ja juuri nyt vallitsevassa maailmantilanteessa se tuntuu erityisen...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Yhdessä ideointi ei aina tuotakaan parasta lopputulosta
Paras lopputulos saadaan, kun kokoonnutaan samaan kokoustilaan heittelemään ideoita. Ihmiset saavat...
4
Askel kerrallaan kohti korkeampaa design-maturiteettia
Design-vetoiseen kulttuuriin siirtyminen on viime vuosina ollut useiden johtoryhmien agendalla....
2
Kestävä kasvu on innovaatiotyötä
Innovaatiot ovat aina olleet yritysten kasvun ja menestyksen avaintekijöitä. Ilmastonmuutoksen kiihtyessä yritysten innovaatiotyölle on ehkä enemmän tarvetta kuin koskaan ennen. Kestävä kasvu ja yritysten rooli ilmaston suojelemisessa tarjoavatkin erinomaisen muotoiluhaasteen.
Maapallon heikkenevä tila on vihdoin yhdistänyt taloudelliset ja vastuulliset tavoitteet: ilmastonmuutos näkyy laajasti taloudessa, yritysten liikevaihdossa ja kuluttajien valinnoissa. ”Kestävä kasvu” kattaa nyt kätevästi vastuullisen toiminnan ja kasvavat tuotot. Vastuullisten brändien menestys kuitenkin houkuttelee liioittelemaan tuotteiden vastuullisuutta; lähdevesipullo saattaa olla kierrätysmuovia, mutta kertakäyttöinen luksustuote se on silti. Vaikka onkin tärkeää minimoida liiketoiminnan ympäristövaikutukset tuotantoprosessissa, on myös tärkeää tunnistaa, että jotkut tuotteet ovat perusluonteeltaan vastuuttomia, ja niiden aika on yksinkertaisesti ohi.
Hotellit ja toimitilat ovat oiva esimerkki ajastaan jälkeen jääneistä tuotteista. Toimitiloissa oli jo ennen pandemiaa järkyttävän matalat käyttöasteet, mutta pandemian myötä myös kysyntä on laskenut kriittisesti. Ei riitä, että panostetaan energiatehokkuuteen ja jätteenlajitteluun, kun talot seisovat lähes aina tyhjillään. Hotelleissa ongelma kiteytyy turhiin neliöihin ja valtavaan materiaalin ja energian hukkaan. Asiakkaille tarjotaan luksusta ja tilaa, mutta kunnollista käyttöä talo näkee vain öisin ja sesonkeina.
Monelle yritykselle kestävä kasvu on käytännössä mahdollista vain oman toiminnan uudelleen harkinnalla: öljystä biopolttoaineisiin, maidosta kauraan, hotellista hybridiin. Vaikka liiketoiminta perustuisi vastuuttomaan tuotteeseen, jota prosessien hiominen ja pakkauksen uusiminen ei pelasta, koko liiketoimintaa ei tarvitse laittaa roskakoriin. ”Don’t throw out the baby with the bathwater”, sillä tuotteen perusidea ja uskollinen asiakaskunta on usein pelastettavissa. VALOssa nähtiin tilaisuus vastuullisempaan tuotteeseen yhdistämällä hotelli ja toimitilat samoihin neliöihin.
Yrityksillä on kriittinen rooli ilmastotalkoissa. Nyt kaivataan laajaa innovaatiotyötä, jotta perusluonteeltaan vastuuttomat tuotteet saadaan korvattua paremmilla vaihtoehdoilla. Vaikka innovaatiot usein esitetäänkin onnekkaina sattumina, todellisuudessa kyse on yleensä vain hyvin harkitusta muotoilusta. Viime vuosina palvelu- ja tuotemuotoilijoille on riittänyt kysyntää ja asianosaavia muotoilijoita löytyy markkinoilta valtavasti. Myös netistä löytyy helposti kopioitavia polkuja omaan innovaatioon.
Palvelumuotoilun askeleet kestävän kasvun innovaatioihin
Parhaat innovaatiot syntyvät monialaisen ja monipuolisen tiimin käsissä. Tärkeintä on keskittyä laaja-alaiseen ymmärrykseen ja tiimin kykyyn kehittää rohkeasti uusia ideoita. Tekoälyäkin kannattaa kokeilla tiimin työn tukena. Vaikka ChatGPT:n tapaiset työkalut ovat vielä jokseenkin näkemyksettömiä, ne auttavat osaavia ammattilaisia hiomaan ideoita ja etsimään uusia tulokulmia. Tämänkin artikkelin idea tuli tekoälyltä, ja suuri osa sisällöstä on sen tuottamaa. Näkemys, juoni ja merkitys ovat vielä toistaiseksi ihmisen tärkeää työtä.
Isla Vainio
Isla Vainio on tuotemuotoilun moniosaaja, jonka työkalupakista löytyy Design Thinking, UX/UI-suunnittelu, viestintä, vastuullisuustieto ja brändimuotoilu. VALO Hotel & Workin Creative & Design Leadina hän vastaa VALOn muotoilutyöstä, visuaalisesta ilmeestä ja viestinnästä. Kokemusta hänelle on kertynyt eritoten innovatiivisten konseptien viestinnästä sekä tuotteistuksesta niin VALOlla kuin aikaisemmissa rooleissa kiinteistöalan ja muotoilualan toimijana. Vastuullisuus on nyt osa jokaista liiketoimintaa, ja "Circular & Sustainable Thinking" eli vastuullisuusprosessit ovat kriittinen osa hänen rooliaan myös VALOlla.