Me ihmiset olemme ajoittain varsin tietämättömiä siitä, mitä aivoissamme tapahtuu, mitä päätöksiä...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Huomisen johtajuus – vastuullinen muutos
Olenko riittävän vastuullinen viettäessäni suurimman osan päivästäni Flow-tilassa? Voinko vakuuttaa...
2
Vastuullinen kiinteistösijoitus – lisäkustannus vai pitkän aikavälin investointi?
Yhä useammin kuulemme sanottavan, että vastuullisuusasiat eli ympäristöön, yhteiskuntaan ja...
4
Kuinka poikkeamatilanteet muotoilevat rutiineja 2020-luvulla?
Menestyvä yritys ymmärtää poikkeamatilanteissa ihmisen muuttuvaa käyttäytymistä, yksilönä ja ryhmässä. Ihmisten rutiinien rakentamisen menetelmät perustuvat alitajuisien käyttäytymismallien ohjaamiseen.
Puhutaan Behavioral Design -menetelmistä eli käyttäytymisen muotoilusta. Poikkeamatilanteissa rutiinit ovat yhtä turvallisia kuin lapsuuden kesä mummolassa, sillä niiden avulla mielemme kokee saavuttavansa jonkin tavoitteen mahdollisimman helposti ja nopeasti.
Asiakkaiden, henkilöstön ja kumppaneiden muodostamat yhteisöt luovat luontaisen kanavan tunteiden johtamiselle poikkeamatilanteissa. Yhteisö tarjoaa elämyksellisiä kohtaamisia yhdessä ihmisten ja teknologian kanssa – paikasta riippumatta. Tämä muutoksen suunta lähtee meistä inhimillisinä olentoina, joilla on yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Ihmiset hakevat poikkeamatilanteissa yhä enemmän palveluita, jotka jättävät jälkeensä positiivisen tunteen ja muistijäljen.
Tähän asti on ajateltu, että poikkeamatilanteissa parhaan kokemuksen rakentamiseksi tarvitaan yksilöllisiä kohtaamisia asiakkaan ja yrityksen välillä. On myös ajateltu, että tarvitaan mahdollisimman paljon erilaista ja puhuttelevaa valinnanvaraa. Toisaalta viime viikkojen aikana uusien rutiinien omaksuminen on ollut Euroopassa ennen näkemättömän nopeaa, nimenomaan rajoitusten takia. Rajoituksista fyysisessä läsnäolossa sekä väistämättömästä altistumisesta uusille digitaalisille rutiineille.
Tulevaisuudessa yritysten menestystarinat perustuvat uusien liiketoimintamallien, matalien kiinteiden investointien, alhaisten transaktiokustannusten ja uusien osaamisprofiilien saumattomaan yhteistyöhön asiakaselämyksen rakentamiseksi. Myös poikkeamatilanteissa tähän haasteeseen vastaa digitaalinen alustatalous ja yhteisölliset rutiinit – olemmehan inhimillisyyden vuosikymmenellä 2020.
PÄIVÄN HAVAINTO
Mitkä yhteydenpidon vaivattomuutta edistävät rutiinit ovat samankaltaisia arjessasi kuin käsien pesu? Kuinka paljon olisit valmis investoimaan yksilönä, jotta olisit asiakkaillesi vaivattomuuden edelläkävijä ja itsestään selvä valinta myös poikkeamatilanteissa?
Kuinka poikkeamatilanne ja digitaalinen arki muotoilevat tulevaisuutta?
PÄIVÄN HAVAINTO
Mitkä päivittäisen tilannekuvan rakentamista edistävät rutiinit ovat samankaltaisia arjessasi kuin aamukahvi? Haluavatko asiakkaat ennakoivaa tietoa tilannekuvasta, yksilöllistä huolenpitoa ja läpinäkyvää palvelua myös poikkeamatilanteissa?
Haluaisitko sinä tehdä poikkeamatilanteessa yrityksesi strategiset valinnat ketterästi 5 päivässä ja vastata asiakkaiden muuttuneeseen toimintaympäristöön myös tulevaisuudessa?
Kai Virtanen
Kai Virtanen on toimintaympäristön muutoksen ja strategisen ennakoinnin edelläkävijä Suomessa. Hänellä on kokonaisvaltainen näkemys tulevaisuuden ilmiöistä, asiakaskokemuksen kehittämisestä ja palveluliiketoiminnan johtamisesta erityisesti kaupan ja energian arvoketjuissa. Hän on toiminut asiakkaan äänenä, liiketoimintajohdon neuvonantajana ja mentorina eri rooleissa vuodesta 1998.