Kun toimistojen ovet aukesivat ja ihmiset toivotettiin tervetulleiksi taas takaisin työpisteilleen,...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Psykologinen turvallisuus ja mielen hyvinvointi
Psykologinen turvallisuus tulee monessa yhteydessä esiin, kun mietitään millainen on toimiva ja...
2
Hyvä ruokailukulttuuri edistää koko työyhteisön hyvinvointia
Minkälainen ruokailukulttuuri työpaikallanne vallitsee? Saako kirkkaimman kruunun henkilö, joka...
3
Pian elämme hybridimaailmassa. Oletko valmis?
Uskon, että kesälomien loputtua siirrymme maailmaan, jossa bisneskohtaamiset ovat taas joko fyysisiä tai virtuaalisia. Tarvittaessa liikutaan paikasta toiseen, jotta voimme olla kasvotusten, kahden kesken tai isommalla porukalla. Samalla tulemme jatkamaan etäkohtaamisia osana päivittäistä työelämäämme. Lähes kaikissa tapahtumissa mennään hybridimoodissa, jossa molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia.
Missä suhteessa erilaiset kohtaamiset jakautuvat, sitä ei kukaan pysty tarkkaan ennustamaan. Molempiin kohtaamismalleihin ja niiden yhdistelmään eli hybridiin pitää olla valmius. Onko sinulla ja organisaatiollasi tähän jo selkeä suunnitelma?
Tässä viisi ajatusta, joiden avulla pääset ainakin alkuun.
Odotukset kasvavat
Olemme viimeisen vuoden aikana tottuneet tai jopa yllättyneet siitä, kuinka paljon työtehtävistämme on mahdollista hoitaa etänä. Tuntemattomia tavataan ihan noin vaan, verkkopalaverit ovat tiiviitä ja antoisia. Matkustamiseen ei mene aikaa, luontokin kiittää. Mutta samalla odotukset ovat jo nousseet.
Kesän jälkeen tällaista ei enää katsota suopeasti:
Asiakas päättää, kuinka kohdataan
Myyvä ja markkinoiva taho voi rakentaa mielin määrin myyntiprosesseja, joissa päätetään, kohdataanko asiakas etänä vai samassa fyysisessä lokaatiossa. Asiakas on kuitenkin se, joka viime kädessä päättää, kunhan osaa luotettavasti arvioida, tuoko samassa tilassa oleminen riittävästi lisäarvoa.
Selkeä agenda ja tavoitteet tapaamiselle helpottavat asiakkaan päätöstä merkittävästi.
Miltä hybridimessut tulevat näyttämään?
BtoB-messuille ilmoittautuneista päättäjistä 50% ei koskaan tule paikan päälle - globaali fakta, että puolet on ns. no-show:ta. Tämä data on ajalta ennen pandemiaa. Osuus on niin valtava, että siinä piilee myös valtava mahdollisuus.
Tulevaisuuden hybridimessuosasto on sellainen, johon voi kutsua asiakkaita ”käymään” myös etäyhteyksien päästä. Osa messuosastosta on siis studiota, tavalla tai toisella. Sisällöt, demot, asiantuntijat ja myyjät tulee voida nähdä ja kokea myös ilman, että lentää sinne Pekingiin, Miamiin tai Lontooseen.
Tulevaisuuden messuosastolla tullaan myös esiintymään, antamaan asiantuntijapuheenvuoro tai pitämään asiakascasepresentaatio sieltä, missä esiintyjä on - etäyhteyksillä, laadukkaasti. Jos markkinoivan yrityksen huippuasiantuntija ei käytä viikkoa siirtymiseen ja paikallaoloon messuilla, hän tulee mukaan yrityksen omasta studiosta lähes yhtä antoisasti kuin olisi messuosaston lavalla.
Hybridimaailmassa etäisyydet poistuvat ja messukeskusten seinät sortuvat, kuvaannollisesti.
Laadukkaan hybridikohtaamisen periaatteet
Tässä oiva muistilista, jonka avulla voit varmentaa, oletteko toteuttamassa laadukasta etä- tai hybridikohtaamista:
Uusia taitoja tarvitaan
Miljardit ihmiset ovat opetelleet puhumaan laptop-kameran edessä, ehkä ensimmäistä kertaa elämässään. Se ei kuitenkaan vielä tee heistä siinä hyviä. Ei toki ole tarkoitus, että kaikista tulee sujuvia TV-persoonia, mutta studioiden ja muiden laadukkaampien kameraoperaatioiden käyttö lisääntyy räjähdysmäisesti. Niiden edessä pitää osata olla, kommunikoida ja käydä laadukasta keskustelua.
Kaiken uuden edessä voi hieman huimata. Tällainen maailma meitä joka tapauksessa odottaa. Kysymys kuuluukin, kumpi on siihen paremmin valmistautunut, sinä vai kilpailijasi. Oletko se sinä?
Tomi Hilvo
Tomi Hilvo on yli 20-vuotisen uransa aikana johtanut useaa alansa edelläkävijäyritystä ja markkinan uudistajaa, disruptoijaa. Tällä hetkellä hän toimii Wulff Entren toimitusjohtajana.