Matkailuun – varsinkin huvi- ja lomamatkailuun – kohdistuva paheksunnan määrä on kasvanut samassa...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Asiakas nostettava strategisten mittaristojen kärkeen
“Ole avoin uudelle ja kuuntele nuoria.” Näin kiteytti vuorineuvos Reijo Karhinen viime vuosien...
3
Mahdollisuudet, saavutettavuus ja kestävyysongelmat digitaalisessa mainonnassa
Digitaalinen liiketoiminta tarjoaa yrityksille monia mahdollisuuksia kasvuun ja laajentumiseen....
2
Strategia vaatii onnistuakseen muutokseen tottuneen yrityskulttuurin
Vakiintuneessa toimintaympäristössä vain 20-30 prosenttia strategioista saavuttaa tavoitteensa, ja nämä luvut ovat peräisin ajalta, jolloin muutosvauhti oli vain murto-osa nykyisestä. Muutoksen keskellä organisaatioissa syntyykin luontaisesti ainoastaan kolme asiaa: epävarmuus, kaaos ja kitka. Kaikki muu vaatii johtamista.
Puhutaan paljon enemmän radikaalista muutosnopeudesta ja kasvavasta epävarmuudesta, joka vaatii yrityksiltä strategista ketteryyttä ja ennakointia, vaihtoehtoisten tulevaisuuksien pohdintaa ja niihin varautumista. Näissä keskusteluissa yksi asia jää yleensä valitettavan pienelle huomiolle – jos emme ratkaise toteutuskyvyssä ilmeneviä haasteita, jää saavutettu ketteryys lähinnä hallituksen ja johtoryhmän kesken jaetuille powerpoint-kalvoille.
Sanotaan, että strategisen suunnanmuutoksen toteuttaminen vie 18-24 kuukautta. Muutostarpeita puolestaan ilmeni jo vuosia sitten noin vuoden välein – nykyisin voidaan sanoa muutostarpeen (mahdollisuudet ja uhat suhteutettuina nykyvalintoihin) olevan yhä tiheämpi, mutta harva organisaatio on oppinut toiminnaltaan yhtään sen ketterämmäksi.
Viimeistään pandemia on osoittanut, että edes vuoden päähän ennustaminen on täysin mahdotonta – suunnitteleminen on hyödyllistä, sen seuraaminen taas vähemmän hyödyllistä. Epävarmuus on useimmilla toimialoilla yhä suurempi, eikä enää voi pelätä pelkästään uusien toimijoiden disruptoivaa vaikutusta.
Yksi strategiaan liittyvistä ongelmista linkittyy yrityksen johtamiskulttuuriin. Monet yritykset eivät ole olleet kovin hyviä iskostamaan strategian merkitystä ja strategisia valintoja työntekijöiden arkeen, ja strategia on pysynyt tiukasti irrallaan arjen tekemisestä. Tämä ongelma on tällä hetkellä jopa mahdollisuus – mahdollisuus päästää irti illuusiosta, että strategia olisi jotenkin kiveen hakattu.
Ehdotankin, että strategian sijaan kannattaisi mieluummin keskittyä yrityksen olemassaolon syyhyn – vaikutukseen, jota tavoitellaan asiakkaille ja sidosryhmille. Osakkeenomistajien lisäksi, tietysti.
Strategia on kokonaisnäkemyksen pohjalta tunnistettu muutoksen suunta omassa toimintaympäristössä. Kun ennakoimme asiakkaan käyttäytymismallien muutokset ja niiden vaikutukset arjessa, on helpompi tehdä linjauksia ja optimoida ketterästi liiketoimintaa myös tulevaisuudessa. Kun tilannekuva ja asiakasymmärrys päivittyvät, niin muuttuu strategiakin.
Miten sitten rakennetaan muutoskyvykäs organisaatio?
Strateginen ennakointi ja tulevaisuustyöskentely on siis tärkeämpää kuin koskaan ennen – mutta tarvitsee kumppanikseen jatkuvaan muutokseen kykenevän organisaation. Toivo parasta ja ole avoin myös tämän muutoksen haasteissa – ja pyydä henkilöstöltä apua. Kyllä he mielellään ihmistä auttavat, vaikkakaan yritystä edustavaa isoa johtajaa eivät aina.
OKR pähkinänkuoressa
Muutamia mallin hyötyjä
Juuso Hämäläinen
Juuso Hämäläinen auttaa organisaatioita navigoimaan jatkuvan muutoksen keskellä. Hän on perustanut Tangible Growth-yrityksen, jolla on muutosjohtamismalli ja SaaS-ohjelmisto korkean muutosketteryyden rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi. Juuso on kirjoittanut "Strategia Arkeen OKR-mallilla"-kirjan ja vierasluennoi Maastricht School of Managementissa strategiseen ketteryyteen liittyen.