Minä toimin verkostoissa. Saan paljon enemmän aikaan yhteistyössä muiden kanssa, nautin oppiessani...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Metaverse - mistä on kysymys ja miten se vaikuttaa liiketoimintaan?
“Tää sana pulpahtelee nyt joka puolella vastaan. Siis mikä tää Metaverse on?”, puuskahti...
2
Yhdessä ideointi ei aina tuotakaan parasta lopputulosta
Paras lopputulos saadaan, kun kokoonnutaan samaan kokoustilaan heittelemään ideoita. Ihmiset saavat...
4
Uuden palveluliiketoiminnan rakentaminen – 7 askelmerkkiä menestykseen
Nykyisessä turbulentissa taloustilanteessa uusien palveluiden kehittäminen on tulevaisuuden menestyjien elinehto. Epävarmuuden keskellä on oleellista panostaa uusien ja täydentävien liiketoimintojen järjestelmälliseen kehittämiseen.
Uusien ideoiden kartoittamisen voi aloittaa seuraavien askeleiden avulla:
1. Tutki ja perehdy
Uutta kehitettäessä kannattaa ideat kytkeä tulevaan muutoksen, joka tarjoaa pitkän tähtäimen horisontin kehittämiselle. Tulevaa muutosta ja pitkäkestoisia, suuria ja hitaasti muuttuvia ja usein toisiinsa kytkeytyviä ilmiöitä kuvaavat megatrendit. Megatrendeihin voi tutustua esimerkiksi Sitran vuosittaisesta megatrendi-raportista.
Tutki lisäksi valitsemaasi toimialaa, toimialalla toimivia yrityksiä ja niiden palveluita sekä toimintatapoja systemaattisesti. Tähän vaiheeseen paras työkalu on Google. Perehdy siihen, millaisia ovat toimialan nykyiset toimijat, ansaintamallit, arvoketju, maksavat asiakkaat ja käyttäjät. Millaisia kilpailuetuja eri toimijoilla on toisiinsa nähden? Peilaa havaintojasi ison kuvan muutoksiin ja megatrendeihin. Mitä yrityksesi voisi tehdä täyttääkseen tulevaisuuden tarpeita?
2. Tutki laajasti toimintakenttää ja uuden kehittäjiä
Startupit ovat monesti hakeneet pääomarahoitusta tai kuuluvat muuta kautta erilaisiin kiihdyttämöihin. Suomessa toimivista eri yrityskiihdyttämöistä löytyy listaus Finnish Business Accelerators Networkin sivuilta. Näkökulmaa kannattaa laajentaa myös vähintään Nordic-toimijoihin tai EU-tasolle tai miksei suoraan globaaliksikin – tutkittavasta toimialasta riippuen.
3. Tutki sisältä
4. Tutki arvoketjua
5. Verkostoidu ja tee yhteistyötä
Yrityskiihdyttämöt, yrittäjät, kasvuyrittäjät, Edelläkävijät, Business Finland, Management Events ja lukuisat muut toimijat ja tahot järjestävät aktiivisesti erilaisia tapahtumia, joissa voi tutustua uusiin ihmisiin ja ammentaa uusia ajatuksia.
Auta muita ja ole avoin! Uusia liiketoimintamalleja pohtiessa liikkeelle pääsee usein nopeammin, jos on mahdollisuus tarjota osaamistaan verkostomaisesti ja rakentaa liiketoimintamalli, jossa on useita toimijoita. Kannattaa siis avoimesti sparrailla eri toimijoiden kanssa ja keskustella yhdessä tekemisen mahdollisuuksista.
6. Analysoi
Älä pidä kiirettä johtopäätösten vetämisen suhteen. Luultavasti tulet löytämään pitkän listan ratkaisemattomia ongelmia, potentiaalisia kumppaneita, liiketoimintamalleja ja potentiaalisia uusia asiakkaita. Kun pääset vaiheeseen, jossa näitä alkaa hahmottumaan, ongelmista kannattaa muotoilla hypoteeseja tai kevyitä palvelukonsepteja.
Palvelumainoksen työstäminen on yksi hyvä tapa kiteyttää ajatuksia. Palvelumainoksen ympäriltä kannattaa haastatella potentiaalisia palvelun käyttäjiä ja sidosryhmiä. Eri konseptien vertailu markkinaan, olemassa oleviin ratkaisuihin ja kilpailijoihin sekä liiketoimintapotentiaalin pohtiminen eri kulmilta auttaa jäsentämään ajatuksia.
7. Tee päätöksiä!
Salla Hurnonen
Salla Hurnonen on ihmisläheinen ja helposti innostuva digitaalisten liiketoimintojen pitkän linjan ammattilainen. Hänen intohimonsa on uuden oivaltaminen, kekseliäs kehittäminen ja sinnikäs työskentely pitkän tähtäimen tavoitteita kohti. Salla uskoo, että vetovoimaisilla digitaalisilla kiinteistötoimialan palveluilla saavutetaan asumisen ja omistamisen mielenrauhaa. Salla vastaa Retta Groupissa Digitaalisten Liiketoimintojen Kiihdyttämöstä ja Kasvusta.