Suomessa lähes kaikilla aloilla löytyy asiakaskokemuksia, joissa jokin yritys erottuu palveluiden...
Sinua voisi kiinnostaa myös nämä
Vastuullisuus pienyrityksen liiketoiminnassa
Vastuullinen liiketoiminta kestää jälkikäteisen objektiivisen ja kriittisenkin tarkastelun....
1
Ota strategiaksi kilpailuetujen sekä innovaatioiden löytäminen ja luominen
Yritysten tuottavuus on polkenut paikallaan vuosikymmenen ajan. Konkurssien määrä on lisääntynyt....
3
Muotoilumenetelmät haltuun: Tulevaisuuden kilpailuedut
Tulevaisuuden kilpailuedut on menetelmäpohja, jolla voidaan sanoittaa erilaisia kilpailuetuja. Kilpailuetu on uniikki, vaikeasti kopioitavissa oleva asia, joka erottaa yrityksen kilpailijoista. Menetelmäpohja sopii hyödynnettäväksi sekä strategiaprosessin aikana että erilaisissa kehityshankkeissa.
Ennen yksittäisen kilpailuedun kuvaamista tulee ensin ideoida erilaisia tulevaisuuden kilpailuetuja ja priorisoida niistä keskeisimmät. Kilpailuetujen ideoimisen ja sanoittamisen tukena voi hyödyntää tulevaisuuden ilmiöiden tarkastelua ja kuvaamista.
Yhden kilpailuedun kuvaaminen vie noin 30 minuuttia, ja sopiva ryhmäkoko harjoitukselle on 1-6 henkilöä. Samassa tilaisuudessa voidaan kuvata useampia kilpailuetuja. Kilpailuedut voidaan kuvata myös esimerkiksi eri liiketoimintayksiköiden, organisaation osien tai teemojen näkökulmasta, jolloin menetelmäpohjan täyttöä varten voidaan jakautua pienryhmiin.
Kanvaksen täyttö
Aloittakaa kuvaamalla kilpailuedun sisältö lyhyesti. Mistä kilpailuedussa on kyse ja miten se näkyy arjessa?
ESIMERKKI:
"Inhimillisyys kilpailuetuna tarkoittaa asiakkaan kohtaamista ihmisenä, yksilöllistä palvelua sekä luottamusta meidän ja asiakkaan välillä."
Kuvatkaa seuraavaksi, mikä tekee kilpailuedusta ainutlaatuisen ja miten varmistetaan, että se ei ole kopioitavissa.
ESIMERKKI:
"Jokainen työntekijämme suorittaa meille räätälöidyn vuorovaikutuskoulutuksen osana perehdytystä."
Määrittäkää seuraavaksi, miksi kilpailuetu on tärkeä asiakkaalle ja miten siitä kommunikoidaan.
ESIMERKKI:
"Asiakas on merkityksellisen asian äärellä meidän kanssamme asioidessaan. Haluamme välittää asiakkaille viestin siitä, että meille jokainen asiakas on tärkeä."
Pohtikaa, mikä kilpailuedun merkitys on yritykselle ja henkilöstölle ja miten siitä kommunikoidaan sisäisesti.
ESIMERKKI:
"Inhimillisyys näkyy myös vuorovaikutuksessa yrityksen ja työntekijöiden välillä. Meillä jokainen työntekijä tulee kohdatuksi yksilönä, ja työkaverit tukevat toisiaan."
Määrittäkää lopuksi, mitä uusia toimenpiteitä kilpailuetu vaatii, mitä nykyisiä toimenpiteitä tulisi säilyttää ja mistä toimenpiteistä tulisi hankkiutua eroon kilpailuedun ylläpitämiseksi.
ESIMERKKI:
"Aloitetaan inhimillisyysiltapäivä, jossa tutustutaan yhdessä aiheeseen eri näkökulmista. Jatketaan vuorovaikutuskoulutuksia. Poistetaan työntekijöiden tavoitteista asiakaskohtaamisten määrän seuraaminen ja keskitytään kohtaamisten laatuun."
Huomioita
Kilpailuetuja on hyvä tarkastella ja päivittää säännöllisesti toimintaympäristön ja oman organisaation muuttuessa. Kilpailuedut toimivat hyvänä pohjana niin uusien palveluiden ideoimiselle kuin sisäisten kehitystoimenpiteiden suunnittelulle. Kohdassa 5 syntyneet ideat onkin hyvä priorisoida ja viedä tiekartalle, jotta niiden toteutumista voidaan aidosti seurata.
Oletko tsekannut jo muut menetelmien käyttöä koskevat blogikirjoituksemme?
>> Palvelukonsepti
>> Ideointi
>> OKR-malli
>> Liiketoimintamalli (BMC)
>> Ilmiön kuvaus
>> Hypoteesien testaus
>> Palvelumainos
>> Hook-malli
>> Arvon kuvaus
>> Palvelun tuotantokaavio
>> 2x2 skenaariot
>> Rautalangat
>> Kulttuurin kuvaus
>> Tulevaisuuskuvan rakentaminen
>> Avainluvut
Paula Laitio
Paula Laitio on intohimoinen palvelumuotoilija, utelias ongelmanratkaisija ja ihmiskeskeinen insinööri, jonka mielestä yksi hyvä kysymys voi olla arvokkaampi kuin pussillinen valmiita vastauksia. Paulan vahvuus muotoilijana on inhimillisen näkökulman ja muotoilun menetelmien yhdistäminen analyyttiseen päättelykykyyn ja teknologiaymmärrykseen. Muotoilun isoimpana hyötynä Paula näkee sen ihmisiä yhdistävän voiman ja kyvyn luoda yhteistä ymmärrystä laajoista kokonaisuuksista, aina markkinaan vaikuttavien tulevaisuuden ilmiöiden ja asiakastarpeiden tunnistamisesta palvelun innovointiin ja prototypointiin saakka.